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Embraer KC-390 to rival turboprops in Canadian FWSAR comp

Embraer will put forward an ambitious bid to replace Canada’s antiquated fixed-wing search-and-rescue fleets, offering its in-development KC-390 military transport for the role.

The Brazilian manufacturer says the KC-390 is “ideally suited” for the mission, currently performed by six de Havilland Canada CC-115 Buffalo and 13 Lockheed Martin CC-130 Hercules aircraft.

Operated by the Royal Canadian Air Force, the fleet operations range from the US border to the Arctic circle. The 48-year-old, short-takeoff DHC-5 supports operations in Canada’s mountainous western regions, while the modestly younger C-130s are on the East Coast.

Canada has not mandated a certain number of aircraft, and will even accept mixed-fleet proposals. The government reportedly expects a contract award in 2016 and final delivery by 2023.

This puts the squeeze on Embraer, which expects to certify the KC-390 in 2017 with first deliveries in 2018. “We don’t see any issue to comply with the delivery schedule,” the company says, while declining to reveal the quantity of aircraft offered.

Asset Image

Embraer 390 in search-and-rescue livery.

Embraer

The aircraft will not need significant modification, Embraer says, and it already comes standard with electro-optical/infrared and radar sensors, as required.

“We believe that we can offer the best solution for Canada by fully meeting the operational needs,” a company spokesman tells Flightglobal. “The KC-390 . . . was designed to perform SAR missions in the most demanding environments since its conceptual stage.”

Embraer confirms it will respond to the government's FWSAR request for proposals issued in March, which closes January 11. That makes Embraer the third company to confirm its bid for the long-running procurement, putting the KC-390 against the Airbus C295 and Alenia Aermacchi C-27J turboprops.

Lockheed declined to reveal its intent, but could offer the C-130J. “Out of respect for our customer’s competitive tender, Lockheed Martin will not provide comments on the fixed-wing search-and-rescue RFP,” a spokeswoman for the incumbent says this week.

Embraer has been considering its participation for some time, and promoted the KC-390 alternative at the Canadian Aerospace Summit in Ottawa last month.

The medium twin-turbofan tanker-transport is being developed for the Brazilian Air Force, and offers long-range, high-speed operations with fly-by-wire controls.

“We have to highlight the ability of the KC-390 to go further, much faster, and to stay longer on the scene” compared to its rivals, the spokesman says. “This will be key to dramatically increasing the probability of saving lives.”

The long-delayed FWSAR acquisition was initiated in 2002 and has experienced repeated delays and setbacks ever since. The aircraft would be stationed at bases across Canada, operating alongside the nation’s rotary-wing search-and-rescue assets.

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Nossa, seria um tapa na cara da Bombardier. Tomara que dê certo.

Mas, com a nossa política externa canhestra do jeito que é, dúvido que isso vá pra frente. O governo está mais interessado em tirar o Brasil do mapa internacional do comércio.

Macoy posted:

Nossa, seria um tapa na cara da Bombardier. Tomara que dê certo.

Mas, com a nossa política externa canhestra do jeito que é, dúvido que isso vá pra frente. O governo está mais interessado em tirar o Brasil do mapa internacional do comércio.

Acho que as vendas da Embraer nada tem a ver com a política deste governo, mas tem a ver sim com empregos no Canadá, pois as turbinas do KC390 são produzidas lá, e o Canadá comprando unidades do KC390  daria força a mais vendas internacionais e se não tiver o dedo da Boeing aí, pois haviam se comprometido a distribuir o KC pelo mundo!

A Embraer tem uma estratégia de componentes globais.

Cada país que produz que seja um componente, tem, pelo menos, a obrigação de ajudar a viabilizar o produto e seus respectivos empregos, por tabela.

Para o Canadá, o fato de os EUA serem coparticipantes, já é uma garantia de suprimento.

E ainda por cima tem um protótipo que pode viajar para demonstração em breve.

Lussari posted:

A Embraer tem uma estratégia de componentes globais.

Cada país que produz que seja um componente, tem, pelo menos, a obrigação de ajudar a viabilizar o produto e seus respectivos empregos, por tabela.

Para o Canadá, o fato de os EUA serem coparticipantes, já é uma garantia de suprimento.

E ainda por cima tem um protótipo que pode viajar para demonstração em breve.

E segundo informações quentes, o segundo protótipo está quase pronto!

E a compra pelo Canadá é bastante certa!

Leo,

Independente de onde será feito, é Embraer.

E o mais importante e que parte dos componentes será feito aqui.

Da mesma forma, se for feito aqui, boa parte dos componentes serão feitos lá fora.

Este é o principal trunfo da Embraer: vários países que fornecem componentes sempre dão preferência a parceiros.

Leo Costa posted:

E provavelmente os aviões vendidos serão montados na fábrica da Embraer dos EUA

A Embraer tem duas fábricas lá, na Florida, uma planta para os Phenon e outra para os A-29 ST, aqui já tem toda a linha de produção montada para o KC, que já está no segundo protótipo, mas quem sabe como os motores fabricados no Canadá, os KC voem para lá colocarem os motores!

Leo Costa posted:

Coloquei isso  não como critica, afinal a empresa faz onde for mais conveniente pra ela, mas sim com relação as possíveis interferências do governo.

 

A Embraer tem respaldo técnico do governo (brasileiro, canadense e americano).

Hoje o cargueiro é uma realidade e vai vender, pois há um mercado estimado em 700 unidades.

Se a Embraer já tem o protótipo, as chances aumentam muito.

Acho que ela abocanhe pelo menos umas 150 unidades, no mínimo .

Guacyr. posted:
Leo Costa posted:

E provavelmente os aviões vendidos serão montados na fábrica da Embraer dos EUA

A Embraer tem duas fábricas lá, na Florida, uma planta para os Phenon e outra para os A-29 ST, aqui já tem toda a linha de produção montada para o KC, que já está no segundo protótipo, mas quem sabe como os motores fabricados no Canadá, os KC voem para lá colocarem os motores!

Bem lembrado Guacyr,

Uma linha de montagem de avião é coisa muito específica, não dá para transferir de forma fácil.

Vai ser montado aqui.

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